tisdag 18 november 2008

Lernen deutsch

Idag har jag varit på tyskakurs. Det är alltid lika spännande, NÄR ska Maja börja gapflabba? Wait for it, wait for it... AHA; där kom det!

Typ så är min tyskakurs. Nej. Men jag tror att jag har berättat om portugisen Paolo? Eller? Han pratar i alla fall JÄÄÄÄÄTTEKUL tyska. Alltså, ni förstår inte, det är heeelt fel, allting blir bara fel, fel bokstäver, fel ord, och när man vet vad det betyder så blir det ännu roligare, "wo kommst heisst du?" - det betyder alltså "vart ifrån kommer heter du?"... sånt blir skoj och typ "wchooo chhoommst dooo?, Icccccck wohne aus Poooooortugal". Idag kunde jag i alla fall inte hålla mig. Jag har varit rätt duktig länge nu, men idag gick det inte mer. När jag hade tuggat sönder kinderna, tänkt på helt andra saker, stirrat ner i boken - ja, i princip allt för att inte börja skratta, så kunde jag bara inte hålla mig! Det gick inte, helt plötsligt bubblade ett stort och ljudligt skratt ur mig, helt okontrollerat. Guuud va pinsamt. Men jag räddades lite grann. Mina kollegor stirrade inte ut mig med sura blickar, nej, flertalet började faktiskt också att skratta lite smått.

Åh suck. Det värsta är att jag säkert skulle kunna behärska mig om jag inte vore så övertrött varje kväll. Det finns liksom ingen kväll i veckan som jag inte är övertrött... borde gå och lägga mig nu. Men det här är ju liksom min lyxtid för mig själv... så dyyyrbar tid.

Inga kommentarer: