torsdag 9 oktober 2008

"Do you want to buy something?"

Ja, jag lär mig nya saker varje dag, som jag sa till mamma. Idag lärde jag mig vart man går för att köpa lite knark.

Det var såhär att jag var ute och gick längs floden Limmat, som rinner genom stan, och fotade lite här och där med min nya kamera. På andra sidan floden såg jag en park som såg mysig ut så jag tänkte att dit ska jag gå sen, vilket jag gjorde. Och innan jag knappt har hunnit gå in genom grindarna till parken kommer en man fram till mig och säger något... jag svarar honom så bestämt jag kan (helt panikslagen, jag har en nyköpt systemkamera i handväskan!! är det enda jag tänker) att "kan du ta och lämna mig ifred". Vilket han inte gör. Nehe, vad trevligt. Så frågar han "do you want to buy "something"?" Eh, ja jag vill att du lämnar mig ifred men inget "something", tack ändå. Så ser jag mig omkring i parken, jaha, heeeelt fel ställe att vara på Maja. Överallt sitter grupper av ungdomar och allmänt skumma personer, samt alkolister... jag bara väntar på att någon ska komma fram igen och erbjuda mig "something". Men nejdå, jag klarade mig helskinnad ur parken, fast några testestoronstinna pojkspolingar visslade och ropade något efter mig... jadu... Nu vet jag vart jag ska gå om jag vill köpa knark alltså, men jag vet också vilket ställe jag ska undvika hädanefter.

Det finns faktiskt många skumma ställen här i zürich, ett exempel är ju biografer med porr 24h/7 days a week. Sen har vi ju langstrasse, en gata där jag kan gå och ställa mig med porrig blick och bli erbjuden pengar för lite sex, why not? Fast det området håller på och städas upp, fler och fler klubbar öppnas där och ja, det går uppåt tydligen.

Godnatt.

Inga kommentarer: