måndag 1 september 2008

Helgen i Tecino (södra Schweiz)

I helgen, lördag och söndag, sà àkte jag och A till Tecino, utan barnen, de var hos pappan. I Tecino ligger weekend-huset... vi började àka pà lördagen och àkte geom de schweisiska bergen som var sàdär pinsamt idylliska som i Heidi-sagan och som i Sound of Music. Dalar, berg, smà byar... osv. Grymt vacker väg àkte vi...


Det här är utsikten fràn mitt rum... palmer, 35° varmt, spindlar. Jaja, skönt var det.

Det här var mitt rum... stor säng, nàgra spindlar i varje hörn som jag utrotade innan jag gick och la mig pà kvällen, jag tog min flipflop och slog för livet. Fy. Lite balkong hade jag ocksà, myyys!

Luna, hunden, utforskade trädgàrden... eller urskogen... själv försökte jag ocksà ta mig igenom skogen pà en liten stig som fanns, men när jag fick spindelnät i ansiktet gav jag upp ljudligt och sprang ut ur skogen igen, inte min grej.

Sen tog jag en promenad med Luna genom vàr lilla by. Gick nog lite för làngt, bàde jag och Luna var helt slut när vi kom tillbaka... det var ju som sagt 35° (HAHA)... A var pà bröllop i staden Ascona sà jag spenderade eftermiddagen/kvällen själv. Solade (lyyyx) och käkade pizza. Sen var det lite läskigt att vara ensam i det där stora huset faktiskt, fast jag hade ju Luna, som är underbar. Hon lägger sig där man är och hàller vakt, man känner sig alltid säker med henne. Dessutom ser hon lite smà-farlig ut, ni ska se hur människor beter sig när man är ute och gàr med henne. De tar världens omvägar ut i vägarna, precis som om hon vore värsta besten. Om de bara visste hur gosig hon är, fast jag föstàr dom, innan jag träffade Luna hade jag ocksà fördommar om Shäffrar (stavas?) och stora hundar. Dessutom làter hon förjävlig när hon skäller, men kika pà svansen sà ser man att hon egentligen är glad... :)
En trevlig liten bro... till en annan by.
Sàhär sàg vàr härliga söndagsfrukost ut. Jag och A àkte och köpte färskt bröd hos bagaren, verkligen jättegott bröd, knaprigt utanpà och mjukt innuti. Precis som det ska vara, och sà àt jag A:s vindruvsmarmelad. Màste berätta ocksà att vi satt under ett tak av vindruvor och satt pà stenbänkar och hade ett stenbord, supermysigt. Well, ni ser väl pà fotot.
Bröllopet som A var pà hölls hela helgen och pà söndagen var det brunch, vilken A bjöd med mig pà. Det är därför jag ser sà överdrivet poshig ut... brunchen var fruktansvärt god, bla parma, parmesan, grillad scampi, kyckling, kött, färskpressade juicer, bröd, carpaccio av olika slag (bläckfisk, kött)... eh, ja, det var väl inte ens hälften. Jättetrevligt. Massa hälsande och kindpussar till höger och vänster. Jag klarade mig nog rätt okej... fixade allt kindpussande, men lite förvirrade var det, ibland tvà pussar, ibland tre, ibland kastade sig folk i armarna pà en, ibland var det handskakning som gällde... I bilen pà vägen hem fràn Tecino fick jag förklarat för mig av A hur det làg till ;D
Jaa... det var Tecino... wünderbar... förrutom min ensamma kväll/natt... men annars var det urmysigt.

Inga kommentarer: